Diákok költségvetése – Medgyessy Ferenc Gimnázium részvételi költségvetési folyamata
A 2021/2022-es tanévben a debreceni Medgyessy Ferenc Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Technikum tanulói egy itthon szokatlan közösségi döntéshozatali folyamat részesei lehettek. Az iskola diákjainak többsége valamilyen formában részt vehetett annak eldöntésében, mire költsön a közösség 350 ezer forintot.
A diákok költségvetése a módszertanának alkalmazása egy iskolai vagy iskolán kívüli diákközösségben. A módszer lényege, hogy egy közösségi célra rendelkezésre álló pénzösszeg felhasználására az érintettek maguk tesznek javaslatokat, ezeket megvitatják és végül valódi hatalommal bírnak annak eldöntésére, milyen programok vagy fejlesztések valósuljanak meg belőle.
Ezt az eljárást vette alapul, amikor 2021-ben a debreceni Alternatív Közösségek Egyesülete (AKE) és a budapesti K-Monitor Egyesült, amikor 2021-ben az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének pályázatán elnyert támogatás segítségével belekezdtek a módszer első magyarországi lebonyolításába, kísérleti („pilot”) projektként. A helyben beágyazott AKE közösségszervezőinek a részvételi költségvetés módszertanának elterjesztésén dolgozó Merényi Miklós (K-Monitor) és egy amerikai mentor, a Center for the Future of Arizona koordinátora, Madison Rock nyújtott szakmai segítséget.
A Medgyessy Ferenc Gimnázium tanulói többek között pihenő szobát és a női mosdókba sanitary boxok kialakítását szerették volna megvalósítani. A folyamatot munkatársaink, Molnár Ágnes és Tóth Ágnes mentorálásával végezték a diákok. A folyamat az iskola igazgatójának, Fekete József, aktív segítségével és részvételével tudott megvalósulni. Az iskolában megvalósult folyamat után, az AKE már számos más intézményben is tesztelhette a részvételi költségvetést, például családok átmeneti otthonában, de több olyan eszközt is fejlesztettek, például társasjátékot, amely hasznos lehet más megvalósítóknak is.
A linken a részvételi költségvetés folyamatról szóló videónk látható.
Az alábbiakban pedig a kiadványunkat olvashatjátok: