IRK családok átmeneti otthonában? Így csináltuk.

Az Alternatív Közösségek Egyesülete 2024-ben indította az ifjúsági részvételi költségvetéssel kapcsolatos három pilot programját, amelynek három debreceni, és debrecenhez közeli családok átmeneti otthonában végzett. A folyamatot bővebben olvashatnak az érdeklődők az egyesület kiadványában is.

A program különlegessége, hogy nem a részvételi költségvetés fókuszában nem a felnőttek, hanem az intézményben élő gyerekek állnak. Ők kaptak lehetőséget arra, hogy a saját ötleteiket megfogalmazzák, hogy beleszóljanak a közös környezet alakításába.

Az intézményi háttér ismertetése:

Az ezredfordulóig a gyermekszegénység, mint jelenség nem volt döntően a köztudatban és nem is indultak erre irányuló átfogó kutatások. A 2008-as nagy világválság vonzotta megszorítások súlyosan érintették a gyermekes családokat. A gyermekszegénység az európai országok kétharmadában növekedett, és Magyarországon nagyobb mértékben emelkedett, mint más Európai Uniós országokban.

 A válság következtében csökkenni kezdtek a jóléti kiadások, mint például az egészségügy vagy az oktatás költségei, és a megszorítások a gyermekes családokat érintették negatívan. Elsősorban ezeknek a családoknak romlott a jövedelmi pozíciója. 

A magyarországi gyermekellátás több lehetőséget is biztosít az ellátást igénylő gyermekek számára. Ennek egyik legismertebb verziója a családok átmeneti otthonában kialakult intézményi ellátás.

Ez az az intézmény, ahol a gyermeket nem emelik ki a családból, nem kerül állami gondozásba, sem nevelőszülőkhöz. Az átmeneti otthonba a gyerekek a szülőkkel együtt kerülnek be, a család egységének megőrzése miatt. A kétszülős családok mellett az átmeneti otthon lakhatást biztosít az egyszülős családoknak is.

Az átmeneti otthonok első intézménye 1989-ben nyitotta meg kapuit a fedél nélkül maradt családok előtt, de a gyerekszegénység, mint jelenség a kétezres évek elején kezdte felütni fejét és vált a köztudat fontos problémájává. (Zombai 2014) Ennek eredményeként az átmeneti otthonának száma 10 év alatt csak nem a négyszeresére nőtt és

2008-ban Magyar Ökumenikus Segélyszervezet Országos Módszertani Családi Otthona kutatása alapján már 108 intézményt tartottak számon. Az intézmény működtetését törvényben írják elő, és minden 30.000 vagy több főt számláló városnak – legalább egy – családok átmeneti otthonát kell működtetnie.

Az intézményrendszer felülről nyitott, a középosztályból lecsúszó családok gyakran kényszerülnek ilyen fajta szolgáltatások igénybevételére. Az intézmények fő célja az, hogy lakhelyet biztosítson a fedél nélkül maradt családok számára. Az intézményi rendbe tartozik az, hogy az ott lakók egy évig vehetik igénybe az ellátást (kivételes esetekben ez meghosszabbítható) (Zombai 2014).

Alkalmazott módszerek:

Az AKE célja az volt, hogy lehetőséget és hangot adjon azoknak, akik a leginkább érintettek, de a mindennapi döntésekben általában a legkevésbé bevontak. A projekt fő eleme a gyerekek részvétele volt. A gyerekek élményeket osztottak meg, ötleteket hoztak be arról, hogy mitől lenne otthonosabb, játékosabb, közösségibb a családok átmeneti otthonában az élet.

A pilotok során mind a három családok átmeneti otthonában kifejezetten nagy figyelmet fordítottunk arra, hogy a részvételre ösztönző eszközeink minél inkább gyerekbarátak legyenek.

Nehézségek az átmeneti otthonban:

 “Tehát én nem tudtam elképzelni az óvodás gyereket, hogy lehet bevonni a döntésbe. És tök jó, egyszerű eszközökkel, de annak nagyon örültem, hogy tényleg mindenki.”

Tanulságok:

“Plusz élményeket, hogy részt vehettek ebben, hogy azért átlátták, bevontátok őket, nekik azért ez nagyon egy ilyen, szerintem ennyi, hogy pluszt adott nekik a mindennapjaikban, igen. Meg az, hogy talán ezáltal is, érezték a felelősségvállalásukat, hogy akkor ők csinálnak valamit. Igen, és hogy nem a fejük fölött döntenek, hanem részt vesznek ezekben.”

“gyerekek ott sokkal jobban tudták képviselni magukat, mint ahogy gondoltam”

“akkor teljesen más oldalukat láttam meg azoknak a gyerekeknek… olyan kis összeszedettek, meg ilyen kis, tényleg látszott, hogy komolyan gondolják, és hogy annyira így szépen elő tudták adni, vagy képviselni a többieket, hogy ezt olyan jó volt látni.”

Javaslatok a változtatásra:

A három CSAO-ban megvalósult részvételi költségvetés pilotok bebizonyították, hogy a gyerekeknek hatalmas ereje van, ha teret adunk erre, és bevonjuk őket a döntéshozatali folyamatokba. A folyamat során olyan készségeket mutattak a gyerekek, amik nemcsak a felnőtt életben, de a saját maguk képviseletében is elengedhetetlenek. Barátságok, közösségek épültek, és olyan élményekkel gazdagodtak a gyerekek, amiket korábban tapasztalhattak meg, és kisgyermek korban elengedhetetlen a fantáziájuk fenntartásában.

Ha akadtak is nehézségek, a tapasztalatok egyértelműek: minden gyermek képes aktív és értékes résztvevője lenni egy döntési folyamatnak, ha erre lehetőséget kap.

“Meg én azt láttam, hogy a gyerekek nagyon szerették ezeket a foglalkozásokat, és élvezték azt, hogy így van beleszólásuk, hogy dönthetnek arról, hogy akkor mi legyen, vagy esetleg hogy meggyőzhetik a többieket.”