Ifjúsági részvételi költségvetési program Szentendrén

Szentendre város részvételi projektjének céljai:

A projekt részletek:

A 2023/2024-es projekt után jelenleg a második Ifjúsági Részvételi Költségvetés program fut.

Cél: A diákság által javasolt, Szentendrén 5 millió forintból megvalósítható program vagy
beruházás megvalósítása.

Résztvevők: mind az 5 szentendrei középiskola, 9-12. évfolyamos tanulói:
o Ferences Gimnázium
o Móricz Zsigmond Gimnázium
o Petzelt József Technikum és Szakképző Iskola
o II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
o Szentendrei Református Gimnázium

Pénzügyi keret: 5 millió Ft.
Projekt eddig megvalósult szakaszai:

Január
o Projekt előkészítés és tervezés
Az előző évi program dokumentációjának áttanulmányozása, a 2025. évi projektterv és időterv elkészítése.
Előző évi programról visszajelzés gyűjtése online kérdőív segítségével a programban résztvevő iskolákból a diákoktól, személyes egyeztetés a Móricz Zsigmond Gimnázium igazgatójával.

Február 13.
o Projektindító egyeztetés az iskolákkal a Díszteremben, projektterv bemutatása, közös véleményezése, előző évi tapasztalatok átbeszélése, időterv jóváhagyása, a szervezőcsapatok motivációs lehetőségeinek megvitatása, kommunikációs csatorna meghatározása (messenger csoport), projektterv véglegesítése, résztvevők: 4 iskola, 3 tanár, 12 diák.

Február 20.
o Hivatalos program indítás Polgármesteri jelenléttel a Díszteremben, a végleges projekt bemutatása, szervezőcsapatok konkrét feladatainak átbeszélése, résztvevők: 3 iskola, 2 tanár, 7 diák.

Március 12.
o Szervezőcsapatok képzése és felkészítése a Díszteremben, a részvételiséget modellező „Gazdálkodjunk közösen” társasjátékkal, amiben egy kitalált város különböző negyedeinek lakóit képviselik a játékos csapatok, akik egy konkrét keretösszeg erejéig dönthetnek a saját városrészük fejlesztéséről, de mivel adott, hogy mennyi pénzből gazdálkodhat a város, ezért együttműködésre,
kompromisszumra, vitára, kampányolásra, közös gondolkodásra, projektek hatékonyabbá tételére, összedolgozására van szükség. Ötletgyűjtő kérdőív közös véglegesítése (a tavalyit sikerült egyszerűbbé,
érthetőbbé tenni). Szervezőcsapatok stratégiáinak egyeztetése az ötletgyűjtési időszakra.
Ezen a ponton már mind az 5 szentendrei középiskola csatlakozott.
Résztvevők: 5 iskola, 13 diák

Március 17. – április 06.
o Ötletgyűjtés:
elkészítettük a program plakátját, ami A4-es, A3-as, A2-es méretben (iskolák kérése szerint) került kihelyezésre az iskolákban faliújságokra, osztálytermekbe, szavazás online, google űrlapon történt, de kérésre nyomtatott kérdőíveket is adtunk, 2-3 naponta a szervezőcsapatokat tájékoztattuk a beérkezett ötletek számáról, eredmény: 114 db beérkezett ötlet.

Április 9.
o Ifjúsági Fórum a Díszteremben: beérkezett javaslatok feldolgozása (ennek módszertanát előzetesen kidolgoztuk). Cél: kiválasztani a szavazólapra javasolt ötleteket.

Szavazólapra kiválasztott ötletek:
 Zenei fesztivál / diákság estéje
 Szentendrei prom / végzősök bálja
 Szabadtéri pingpongasztalok
 Kreatív műhely
 Faültetés, diákliget
 Mezítlábas park
A diákok csoportokban dolgoztak a beérkezett ötletekkel, amiket négy kategóriába soroltunk előzetesen: Szabadidő és kultúra / Sport / Közlekedés és zöld ügyek / Oktatás és fejlesztés

Résztvevők: 5 iskola, 2 tanár, 16 diák.

Április 10. – április 30.
o Megvalósíthatósági vizsgálat: a szavazólapra javasolt ötletek szakmai elbírálása az alábbi
szempontok alapján:

 Van-e az ötlet megvalósításának bármilyen akadálya.
 Belefér-e a pénzügyi keretbe.
 A rendelkezésre álló 3 hónap alatt megvalósítható-e.
Vizsgálatban résztvevők: Városfejlesztési Iroda, Főépítészi Iroda, Szentendrei
Kulturális Központ Nonprofit Kft.
Eredmény: a szavazólapra kiválasztott ötletek mindegyike zöld lámpát kapott a
szakmai értékelésen.

Május 5. – 9.
o Szavazás előkészítése
Létszámok bekérése az iskolákból.
Szavazólapok elkészítése és eljuttatása az iskolákba.

Május 12. – 25.
o Szavazás
Az ötleteket 1-6-ig kellett pontozni. 1 = legjobban tetszik, 6 = legkevésbé tetszik.
A szavazás két hete alatt a szervezőcsapatok motiválása, téma ébrentartása.

Május 27.
o Szavazólapok összesítése és feldolgozása
A szervezőcsapatok részvételével a szavazólapokról az adatok berögzítése adott módszertan alapján. A módszertant ismertettük és közösen véglegesítettük pl. közösen határoztuk meg, hogy mit tekintünk érvénytelen szavazatnak. Öt kétfős csapatban zajlott a feldolgozás és összesítés, minden csapat egy iskolának az adatait rögzítette fel. Az összesített eredmények itt még nem derültek ki a résztvevők számára, mivel online google űrlapon történt az adatfelvitel.
Résztvevők: 7 diák, akik kiegészültek a KKRI munkatársaival, hogy meglegyen a
szükséges 10 fő.
Eredmény: 1134 db beérkezett érvényes szavazat

Június 4.
o Eredményhirdetés Polgármesteri jelenléttel a Díszteremben.

A szavazás végeredményeinek prezentálása a résztvevőknek a Díszteremben.Az eddigi folyamatot is bemutattuk, hogy mi minden valósult már meg, milyen
úton jutottunk el az eredményhirdetéshez, illetve milyen feladatok állnak még
előttünk. Az ötletekre adott pontszámokat az iskolák létszámának arányában súlyoztuk. A nyertes ötlet: Zenei fesztivál / diákság estéje. Résztvevők: 4 iskola, 1 tanár, 10 diák.

Projekt még hátralévő szakaszai:

Kommunikáció:
A projekt kommunikációját a Polgármesteri Kabinet Kommunikációs csoportja végezte.